سـامانه شفافــ‌سازی

طرح آبرسانی از سد طالقان به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین

با عنایت به روند افت کمی وکیفی آب‌های زیرزمینی در سطح استان و به منظور جایگزینی منابع آب سطحی جهت جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی و با موافقت دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب منطقه‌ای قزوین مبنی بر جابجایی بخشی از سهم آب کشاورزی دشت قزوین از محل سد طالقان جهت مصارف شرب، شرایط اجرای طرح تصفیه، انتقال و توزیع 60 میلیون متر مکعب آب در سال برای تامین آب میان مدت و درازمدت شهرها و روستاهای واقع در محدوه دشت قزوین را فراهم آورده است. بدین منظور با انجام اقدامات لازم در خصوص اخذ ردیف اجرایی از سازمان برنامه و بودجه کشور، عملیات اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین با مشارکت دولت و بخش خصوصی آغاز گردیده است. 1) پروژه احداث خط انتقال آب شرب از سد طالقان به شهر ها و روستاهای استان قزوین 2) پروژه تامین مالی، احداث، بهره برداری و انتقال تاسیسات تصفیه خانه آب شرب قزوین از سد طالقان به روش BOT


  تاریخ شروع
1396/05/15
  تاریخ پایان
1402/06/31
  اعتبار کل پروژه
46,000,000,000,000 ریال
  پیشرفت پروژه ( 11%)
 
اهداف طرح:
* آبرسانی به استان قزوین از محل سد طالقان به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال
* کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان 
شهرهای تحت پوشش این طرح شامل 14 شهر و 194 روستا می‌باشد که‌ 9 شهر و 90 روستا در محدوده آبیک تا اقبالیه و 5 شهر و 104 روستا در محدوده تاکستان قرار دارد. آبیک، مهرگان و محمدیه، الوند، بیدستان، شریفیه، خاکعلی، قزوین، اقبالیه، محمود آباد، ارادق، تاکستان، نرجه، خرمدشت و ضیاءآباد از شهرهای تحت پوشش این طرح می باشد. با اجرای این طرح بالغ بر 78 درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
 
مشخصات فنی:
طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین شامل 2 پروژه با مشخصات کلی زیر می‌باشد:
* احداث تصفیه خانه آب شرب به ظرفیت 3 متر مکعب در ثانیه
* احداث 315 کیلومتر خطوط انتقال آب و تاسیسات وابسته از تصفیه‌خانه آب شرب به شهرها و روستاهای هدف
 
وضعیت اجرایی: 
اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین از طریق مشارکت دولت و بخش خصوصی به میزان سهم مشارکت به ترتیب 30 و 70 درصد پیش بینی گردیده است. شروع اجرای این طرح از سال 1396 می باشد. با توجه به شرایط کمی و کیفی آب شرب شهرستان آبیک، آبرسانی به این شهرستان به عنوان اولویت این طرح اجرا گردید و در مرداد ماه سال 1401 با حضور مقام عالی وزارت نیرو به بهره برداری رسید.
در خصوص تکمیل اجرای تصفیه خانه آب شرب قزوین که در حال حاضر از پیشرفت  فیزیکی بالغ بر 10 درصد برخوردار است و همچنین تکمیل احداث خطوط آبرسانی به سایر شهرها و روستاهای استان به طول حدود 300 کیلومتر نیز بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی مد نظر قرار دارد. در این خصوص اقدامات لازم جهت تهیه مدل های مالی سرمایه گذاری، اخذ مجوزهای لازم جهت واگذاری و تامین مشوق های سرمایه گذاری انجام و پس از برگزاری مراحل مناقصه و انجام مراحل ارزیابی کیفی، فنی و بازگشایی پاکت ج گروه مشارکت سرمایه گذاری، نتیجه ارزیابی کمیته فنی بازرگانی جهت بررسی به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال گردیده است.
 
 
  تاریخ ثبت : 1395/12/14
 younesi
 2229